Idag var jag och mamma och badade hundarna och tänkte sen att vi går en kort runda påväg tillbaka till bilen. Efter att ha gått 10-15 meter in på en liten stig så trampade jag på något riktigt vasst. Först trodde jag att det var ett granbarr som fastande i min tå, men när jag kollade så var det en humla som stuckit mig i tån och den satt fast där. Jag lyfte alltså på foten och då hängde det en humla i min tå!

Jag kan alltså med egen erfarenhet berätta att humlor INTE bränns de sticks precis som getingar och bin, men de är inte lika aggressiva. Det här var första gången jag blev stucken av ett bi, geting eller humla så därför googlade jag lite.

En humla är inte lika aggressiv som ett bi eller en geting och humlor går aldrig till attack de sticker bara i självförsvar. Så det är förståeligt att den stack mig när jag trampade på den... Men vad som orsakar myten om att humlor bränns är att de har flera små taggar som de sticker med flera gånger och det kan orsaka den brännande känslan. Det var vad jag läste i alla fall och det kändes mer logiskt än att de bränns för jag kände verkligen ett stick och humlan hängde ju i sin tagg som satt fast i min fot och det såg jag med egna ögon.

Så jag kan en gång för alla säga att humlor sticks och inte bränns. Det är i varje fall min erfarenhet av det hela.

Kommentera

Publiceras ej